FANDOM

Zygmunt Reiss
Zygmunt Reiss
Status Żyje
Pseudonim Zyga
Zawód Były żołnierz
Debiut Zabójczy gaz
Aktor Waldemar Obłoza

Zygmunt Reiss (pseudonim Zyga) - przestępca, który pojawił się w odcinku Zabójczy gaz.

Opis postaci Edytuj

Zygmunt Reiss był zawodowym żołnierzem. Miał stopień plutonowego. Odbył misję w Afganistanie. W 2010 roku, po powrocie z Afganistanu, zaatakował nożem swojego przełożonego. Reiss już wcześniej był znany z porywczego charakteru, jednak tym razem konsekwencje jego czynu były surowe. Został karnie wydalony z wojska oraz skazany na 3 lata więzienia. Zostaje osadzony w więzieniu we Wronkach. W czasie pobytu poznaje Jerzego Bednarczyka, drobnego rabusia. Przebywali w tej samej celi, a Reiss ochraniał Bednarczyka przed atakami innych więźniów.

Reiss wychodzi z więzienia w 2013 roku. W lutym 2014 roku w Pałacu Poznańskiego w Łodzi odbywa się wystawa kamieni szlachetnych i minerałów. Reiss proponuje Bednarczykowi wspólny napad i kradzież minerałów, których wartość opiewa na 3 miliony euro. Łup mieliby podzielić na pół. Bednarczyk nie jest przekonany do pomysłu, ale czuje się zobowiązany odwdzięczyć Reissowi za ochranianie go w więzieniu.

Reiss rozpoczyna przygotowania do napadu i w tym celu zakłada fikcyjną firmę Wirox Wiert. Na adres firmy zamawia z Niemiec sarin - gaz bojowy. Gaz zostaje przewieziony do Polski w skrzyni, na której jest napisane, że w środku są wiertła. Gdy wagon ze skrzynią stoi na bocznicy, włamują się do niego bezdomni - jeden z nich otwiera skrzynię i po wyjściu z wagonu przewraca się i umiera. Nazajutrz skrzynia zostaje przekazana kurierom, którzy dostarczają ją do fikcyjnej firmy. Po dostarczeniu, kurierzy źle się czują. Po odebraniu przesyłki, Reiss odkrywa, że w butli z gazem poluzowała się śruba i gaz się ulatniał, przez co umarł bezdomny.

Reiss i Bednarczyk jadą do Pałacu Poznańskiego na wystawę na rekonesans. Napadu nie mogą dokonać w nocy z powodu czujników na podczerwień. Planują uśpić ludzi za pomocą gazu. Bednarczyk nie wie, że w butli jest sarin, myśli że to tylko gaz usypiający. Gdy Bednarczyk zauważa ile osób, w tym dzieci przyszło oglądać minerały, nabiera wątpliwości w plan napadu. Mówi o tym Reissowi. Ten wściekły przystawia mu nóż do szyi i przypomina jak ochraniał go w więzieniu. Bednarczyk zgadza się dalej uczestniczyć w napadzie. Natomiast porywczy charakter Reissa oraz gotowość śmiertelnego zatrucia gazem wielu niewinnych ludzi dla osiągnięcia celu dowodzą, że Reiss ma skłonności psychopatyczne.

Tymczasem Michał Orlicz bada okoliczności śmierci bezdomnego. W tym celu przebiera się za jednego z nich i razem z Alexem spędzają noc w jednej z melin bezdomnych. Niewiele to daje, ale Leon Berger po sekcji zwłok zmarłego dowiaduje się, że mężczyzna zmarł wskutek zatrucia sarinem. Orlicz dowiaduje się, w którym wagonie zatruł się zmarły oraz komu miała zostać dostarczona skrzynia. Okazuje się, że fikcyjnej firmie Wirox Wiert. Zostają przesłuchani kurierzy, którzy przewozili skrzynię i z ich pomocą powstaje portret pamięciowy mężczyzny, którym okazuje się być Jerzy Bednarczyk.

Gdy następnego dnia chcą go przesłuchać, mężczyzna zaczyna uciekać i zostaje potrącony przez samochód. Tymczasem pod Pałacem Poznańskiego na Bednarczyka czeka już Reiss. Gdy Bednarczyk nie zjawia się przez dłuższy czas, sądzi, że ten jednak stchórzył i postanawia dokonać napadu samemu. Wchodzi do budynku przebrany za pracownika gazowni - ma ze sobą butle z sarinem. Bednarczyk mówi w szpitalu o planach Reissa.

Orlicz informuje o planowanym napadzie kierownika wystawy. Ten dyskretnie ewakuuje zwiedzających po pretekstem zmiany wystawy. W tym czasie Reiss wszedł na górne piętro i usiłuje podłączyć za pomocą węża butle z sarinem oraz system wentylacyjny, którym zamierza wpuścić gaz. Gdy do pomieszczenia wpada Orlicz, wywiązuje się między nimi strzelanina. Gdy Reissowi kończy się amunicja, wychodzi zasłaniając się butlą. Grozi, że ją odkręci jeśli Orlicz nie rzuci broni - sam ma na twarzy maskę tlenową. W tym momencie rzuca się na niego Alex i powala go na ziemię. Butla szczęśliwie się nie rozszczelniła. Po chwili Reiss zostaje aresztowany.